SKOLSAMARBETE En ledande tanke för Interbaas verksamhet är och har varit att sprida konsten att filosofera, eller m.a.o. att tänka och diskutera bättre. Föreningen har med sin praktiska verksamhet velat nå ut särskilt till personer och grupper utanför den etablerade akademiska filosofin. Vi är övertygade om att filosofisk verksamhet kan erbjuda något åt alla, såväl inom skolan och yrkeslivet som för människors utveckling som tänkande varelser i allmänhet. En av de målgrupper vi särskilt fokuserat på är gymnasieelever. Interbaas skolprojekt för gymnasiet har pågått oavbrutet sedan 2002.
Mål
Skolprojektets främsta mål är att utveckla och utmana elevernas tänkande med hjälp av filosofi och filosofisk praktik. Filosofi erbjuder användbara redskap för allt tänkande.
Att kunna tänka noggrant och fokuserat, att kunna formulera sina tankar och bearbeta sina argument, att förstå sig på förhållandet mellan helheter och detaljer, att kunna granska kunskap och vetande kritiskt, att kunna förhålla sig till frågor ur många olika perspektiv, att kunna analysera och diskutera i grupp är några av de förmågor man skärper genom att syssla med filosofi. Skolprojektets mål överensstämmer i stort med gymnasiets övergripande syfte.
Utöver detta vill vi väcka och fördjupa elevernas intresse för filosofi samt visa på möjligheten att på olika sätt fortsätta med filosofistudier också efter gymnasiet.
Skolbesöket fungerar som ett fördjupande tillägg och möjligen ett inspirerande tillskott i gymnasieundervisningen. Besök av utomstående samhällsaktörer, i detta fall filosofer, bidrar i bästa fall till att vidga gymnasieelevernas perspektiv att innefatta också annat än skolans värld och verklighet.
Två olika former av skolbesök
Skolprojektet utförs i form av skolbesök som planeras i samråd med kursens lärare. En filosof/filosofistuderande från Interbaas besöker en kurs i filosofi, livsåskådning, modersmål el.dyl. under en, två eller flera lektioner. Temat/ämnet för besöket väljs gärna ut så att det kompletterar och/eller fördjupar kursens innehåll. Vi har huvudsakligen två olika modeller utifrån vilka besöken kan planeras.
En fördjupning/analys av en filosofisk text
Arbetsmetoden liknar sättet man läser och diskuterar filosofiska texter på universitet. Eleverna ombeds att i förväg läsa och bekanta sig med en filosofisk text som sedan på timmen under ledning av den gästande filosofen analyseras och diskuteras.
Denna praktikumaktiga lektion är trots sin akademiskhet anpassad för gymnasieelever. Betoningen ligger på gemensam diskussion med vissa föreläsningsaktiga inslag kring det valda temat. Texten och ämnet som behandlas bestäms och väljs ut i samråd med kursens lärare.
Sokratisk dialog
Sokratisk dialog är en facilitatorstyrd diskussionsmetod där elevernas egna filosofiska tänkande är i fokus. Filosofen från Interbaas fungerar som facilitator. Temat/begrepet för diskussionen kommer man överens om i förväg. Ni kan läsa mer om sokratisk dialog som metod HÄR. Denna form av verksamhet passar utmärkt som ett element i ett flertal olika ämnen – modersmål, historia, biologi, filosofi osv.
Erfarenheter
Projektet har pågått sedan 2002. Vi har under årens lopp besökt de flesta svenskspråkiga gymnasier i huvudstadsregionen, och med några skolor har samarbetet etablerat sig till ett återkommande inslag i skolans filosofiundervisning.