SKOLSAMARBETE En
ledande tanke för Interbaas verksamhet är och har varit att sprida
konsten att filosofera, eller m.a.o. att tänka och diskutera bättre.
Föreningen har med sin praktiska verksamhet velat nå ut särskilt till
personer och grupper utanför den etablerade akademiska filosofin. Vi är
övertygade om att filosofisk verksamhet kan erbjuda något åt alla, såväl
inom skolan och yrkeslivet som för människors utveckling som tänkande
varelser i allmänhet. En av de målgrupper vi särskilt fokuserat på är
gymnasieelever. Interbaas skolprojekt för gymnasiet har pågått oavbrutet
sedan 2002.
Mål
Skolprojektets främsta mål är att
utveckla och utmana elevernas tänkande med hjälp av filosofi och
filosofisk praktik. Filosofi erbjuder användbara redskap för allt
tänkande.
Att kunna tänka noggrant och fokuserat, att kunna
formulera sina tankar och bearbeta sina argument, att förstå sig på
förhållandet mellan helheter och detaljer, att kunna granska kunskap och
vetande kritiskt, att kunna förhålla sig till frågor ur många olika
perspektiv, att kunna analysera och diskutera i grupp är några av de
förmågor man skärper genom att syssla med filosofi. Skolprojektets mål
överensstämmer i stort med gymnasiets övergripande syfte.
Utöver
detta vill vi väcka och fördjupa elevernas intresse för filosofi samt
visa på möjligheten att på olika sätt fortsätta med filosofistudier
också efter gymnasiet.
Skolbesöket fungerar som ett fördjupande
tillägg och möjligen ett inspirerande tillskott i
gymnasieundervisningen. Besök av utomstående samhällsaktörer, i detta
fall filosofer, bidrar i bästa fall till att vidga gymnasieelevernas
perspektiv att innefatta också annat än skolans värld och
verklighet.
Två olika former av skolbesök
Skolprojektet
utförs i form av skolbesök som planeras i samråd med kursens lärare. En
filosof/filosofistuderande från Interbaas besöker en kurs i filosofi,
livsåskådning, modersmål el.dyl. under en, två eller flera lektioner.
Temat/ämnet för besöket väljs gärna ut så att det kompletterar och/eller
fördjupar kursens innehåll. Vi har huvudsakligen två olika modeller
utifrån vilka besöken kan planeras.
En fördjupning/analys av en filosofisk text
Arbetsmetoden
liknar sättet man läser och diskuterar filosofiska texter på
universitet. Eleverna ombeds att i förväg läsa och bekanta sig med en
filosofisk text som sedan på timmen under ledning av den gästande
filosofen analyseras och diskuteras.
Denna praktikumaktiga
lektion är trots sin akademiskhet anpassad för gymnasieelever.
Betoningen ligger på gemensam diskussion med vissa föreläsningsaktiga
inslag kring det valda temat. Texten och ämnet som behandlas bestäms och
väljs ut i samråd med kursens lärare.
Sokratisk dialog
Sokratisk
dialog är en facilitatorstyrd diskussionsmetod där elevernas egna
filosofiska tänkande är i fokus. Filosofen från Interbaas fungerar som
facilitator. Temat/begrepet för diskussionen kommer man överens om i
förväg. Ni kan läsa mer om sokratisk dialog som metod HÄR. Denna form av
verksamhet passar utmärkt som ett element i ett flertal olika ämnen –
modersmål, historia, biologi, filosofi osv.
Erfarenheter
Projektet
har pågått sedan 2002. Vi har under årens lopp besökt de flesta
svenskspråkiga gymnasier i huvudstadsregionen, och med några skolor har
samarbetet etablerat sig till ett återkommande inslag i skolans
filosofiundervisning.